Θεόδωρος Πιερράτος
Μαρία Τσακίρη
Αναστασία Γκιγκούδη
Αθανάσιος Καρούτης
Παίζοντας με τις Φυσικές Επιστήμες: Εκθέτοντας Μαθητές σε Προβλήματα Προσανατολισμένης Διερεύνησης σε Περιβάλλον Άτυπης Εκπαίδευσης
Στην εργασία αυτή παρουσιάζεται η δράση “Παίζοντας με τις Φυσικές Επιστήμες” η οποία έχει πραγματοποιηθεί πέντε διαδοχικές χρονιές από τα Ε.Κ.Φ.Ε. του νομού Θεσσαλονίκης. Σκοποί της δράσης ήταν η προσέλκυση του ενδιαφέροντος των μαθητών Γυμνασίου για τις Φυσικές Επιστήμες καθώς και η καταγραφή της αντίδρασής τους όταν καλούνται να αντιμετωπίσουν προβλήματα προσανατολισμένης διερεύνησης σε περιβάλλον άτυπης εκπαίδευσης. Τα προβλήματα που τέθηκαν καλύπτουν την περιοχή των S.T.E.A.M. και διατυπώθηκαν με τρόπο που να διαφοροποιείται από τα συνηθισμένα αλγοριθμικά προβλήματα των σχολικών εγχειριδίων.
Σύμφωνα με τα δεδομένα που συλλέχθηκαν από ερωτηματολόγια που συμπλήρωσαν οι μαθητές μετά την ολοκλήρωση κάθε δράσης, η πλειονότητά των μαθητών δηλώνει ενθουσιασμένη από τη συμμετοχή στις
δράσεις και φαίνεται διατεθειμένη να υιοθετήσει θετικότερη στάση απέναντι στις Φυσικές Επιστήμες.
Αναλύοντας τις φύλλα εργασίας των 140 μαθητικών τριμελών ομάδων καταγράφηκαν διάφορα προβλήματα που σχετίζονται με τη δυνατότητα αντιμετώπισης εκ μέρους των νεαρών μαθητών προβλημάτων προσανατολισμένης διερεύνησης. Αξιοσημείωτη είναι ωστόσο η δυναμική της διδακτικής αυτής μεθόδου αν ληφθεί υπόψη ο περιορισμένος χρόνος έκθεσης των μαθητών σε αυτήν καθώς και η έλλειψη σχετικής εμπειρίας τους.