National STEAM Partnership

Διαπλανητικά Ταξίδια: Από τη Γη στον Άρη

Σχετικά με το έργο

Η εξερεύνηση του διαστήματος είναι μια θεμελιώδης προσπάθεια της ανθρωπότητας, η οποία εκτός από το ότι ικανοποιεί την εγγενή περιέργεια των ανθρώπων, ωφελεί πολύ την ανθρωπότητα. Πολλές επιστημονικές ανακαλύψεις έχουν γίνει με γνώμονα την επιθυμία να εξερευνηθούν τα νέα σύνορα, εφευρέθηκαν νέες τεχνολογίες και έπρεπε να αντιμετωπιστούν νέες προκλήσεις μηχανικής.

Το ταξίδι από τη Γη σε άλλους πλανήτες και ο σχεδιασμός αποστολών πτήσης, τροχιάς και προσγείωσης δεν είναι απλή υπόθεση. Υπάρχουν πολλές προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπιστούν και απαιτείται η ενοποίηση της επιστήμης, της τεχνολογίας, της μηχανικής, της τέχνης και των μαθηματικών (STEAM). Το επιστημονικό μέρος αφορά τις πιθανές τροχιές που μπορεί να κάνει ένα σώμα υπό τη βαρυτική δύναμη. Η τεχνολογία φέρνει τη δυνατότητα να τεθεί το διαστημόπλοιο σε τροχιά γύρω από τη Γη και κατά συνέπεια να αλλάξει η ταχύτητά του και να μεταφερθεί σε διαφορετική τροχιά. Από την άλλη, η μηχανική θα κάνει συγκεκριμένα σχέδια για μια συγκεκριμένη αποστολή, θα βελτιστοποιήσει τις ενεργειακές απαιτήσεις, χωρίς να θέσει σε κίνδυνο τις καθορισμένες απαιτήσεις. Η τέχνη μπορεί να συλλάβει τις βασικές πτυχές μιας συγκεκριμένης αποστολής και να παράγει αντικείμενα, βίντεο, έργα τέχνης που απαιτούνται για την αποτελεσματική και αισθητική επικοινωνία μιας αποστολής στο ευρύ κοινό. Τα μαθηματικά είναι καθοριστικής σημασίας για τη δημιουργία μαθηματικών μοντέλων για τις διάφορες διαδικασίες που θα χρησιμοποιηθούν για τη βελτιστοποίηση υπό τους απαραίτητους περιορισμούς.

Ο σκοπός αυτής της συνεργασίας είναι να εξετάσει με τη διερευνητική μέθοδο και κατάλληλες προσομοιώσεις τις πιθανές τροχιές ενός σώματος μέσα σε βαρυτικό πεδίο ενός σώματος πολύ μεγαλύτερης μάζας, πώς μπορούμε να μεταβούμε από μια τροχιά σε μια άλλη, τη μετάβαση Hohmann, τα στάδια και τη βελτιστοποίηση του ταξιδιού από τη Γη στον Άρη.


Συμμετέχοντες Οργανισμοί

GFOSS  Scientix National Contact Point (NCP)

Contact person: 

  1. Alexandros Melidis (GFOSS Director) almel@eellak.gr
  2. Takis Angelopoulos, Scientix national representative (angelopoulos@eellak.gr)

GFOSS is responsible for the project’s administration, communication, web hosting (development, update, maintenance), moodle platform (hosting, maintenance, update, administration), communication with teachers, dissemination among the educational community, National and Local educational authorities, stakeholders etc 

Open Technologies Alliance (GFOSS)  is a non-profit organization founded in 2008, 37 Universities and Research Centers are shareholders of GFOSS.   GFOSS main goal is to promote Openness through the use and the development of Open Standards and Open Technologies in Education, Public Administration and Business in Greece. GFOSS has a framework agreement with the Ministry of Education in supporting educational actions related to STEM education

Aristotle University of Thessaloniki, Physics Department 

Contact person:

  1. Prof. Hariton Polatoglou Physics Professor and Director of Graduate Program “Didactics of Physics & Educational Technology”, hariton@auth.gr
  2. Ilias Sitsanlis, BSc Physics, MSc Physics and PhD student, seilias@otenet.gr

The physics department is responsible for the development of the simulations, teaching scenarios, and launching and running the moodle course.  Also for the analysis of the results and the dissemination.

The Aristotle University of Thessaloniki is a multi-disciplinary, research-oriented public educational institution. It now has 11 Schools (Sciences, Engineering, Health Sciences, Philosophy, Law, Agriculture Forestry and Natural Environment, Education, Physical Education and Sport, Sciences, Fine Arts, Economics and Political Sciences and Theology), and 41 Departments.  The Didactics of Physics and Educational Technology graduate program of the Physics Department established in 2018 and its present director is Prof. H. M. Polatoglou.The Didactics of Physics and Educational Technology graduate program trains students (MSc and PhD level) to conduct methodical, systematic, and theory-based research on areas encompassing inquiry based education, STEAM education, inclusive education, collaborative methods of learning, distance/blended synchronous/asynchronous learning with emphasis on 21st-century skills and sustainable development. 

University of Crete, Department of Primary Education, Science Teaching Lab

Contact person:

  1. Prof. Demitrios Stavrou, dstavrou@uoc.gr is Professor of Science Education, Director of the Science Teaching Lab

The Science Teaching Lab of the Department of Primary Education is responsible for the theoretical background on STEM Teaching, research based instruction on contemporary science topics and evaluation of the simulations and the scenarios.

The University of Crete is a multi-disciplinary, research-oriented public educational institution. It now has 16 Departments in 5 Schools (Philosophy, Education, Social Sciences, Sciences & Engineering, and Medicine). The Science Education lab was established, in 1989, at the Department of Primary Education at the University of Crete, Greece. The head of the lab is Prof. D. Stavrou since 2015. The Science Education lab focuses on research about the educational use of digital technologies and the integration of the educational innovations of ICT such as data loggers, virtual & augmented reality, and educational robotics in STEM teaching.