12:30-13:30
Ράνια Λάμπου
Εκπαιδευτικός στην Α/βάθμια Εκπαίδευση Ανατολικής Αττικής- Global Teacher Prize Finalist 2019
Στην παρούσα εισήγηση θα παρουσιαστούν αναλυτικά όλα τα στάδια κατασκευής ενός Διοπτρικού Τηλεσκοπίου καθώς και η διδακτική αξιοποίηση της ιδιοκατασκευής. Η δημιουργία τηλεσκοπίου στην σχολική τάξη συνιστά μια δραστηριότητα που μπορεί να εμπλέξει τους μαθητές σε υψηλά επίπεδα εφευρετικότητας και δημιουργικότητας.
Τηλεσκόπιο αποτελεί το κύριο αστρονομικό όργανο και είναι μία οπτική διάταξη για τη συλλογή και εστίαση της ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας, μέσω της οποίας επιχειρείται η παρατήρηση μακρινών αντικειμένων και κυρίως ουράνιων σωμάτων.
Ο τύπος του τηλεσκοπίου που χρειάζεται εξαρτάται κυρίως από την παρατήρηση που πρόκειται να γίνει. Πολλοί ερασιτέχνες αστρονόμοι κατέχουν περισσότερα από ένα τηλεσκόπια, ένα εξειδικευμένο για κάθε ένα διαφορετικό είδος της παρατήρησης. Οι αρχάριοι συνήθως αναζητούν ένα τηλεσκόπιο που μπορούν να χρησιμοποιήσουν για πολλές διαφορετικές δραστηριότητες.
Τα τηλεσκόπια είναι όργανα συλλογής φωτός και υπάρχουν τρεις βασικοί τύποι τηλεσκοπίων:
• Διοπτρικά – ένας φακός (αντικειμενικός που βρίσκεται στο εμπρός μέρος) είναι το κύριο στοιχείο για τη συλλογή φωτός.
• Ανακλαστικά ή Νευτώνεια – ένας καθρέφτης (πρωτεύον κάτοπτρο που βρίσκεται στο πίσω μέρος), είναι το κύριο στοιχείο για τη συλλογή φωτός. Το φως συλλέγεται στο πρωτεύον κάτοπτρο και οδηγείται στο εμπρός τμήμα σε ένα άλλο, δευτερεύον κάτοπτρο, και από εκεί στο μάτι του παρατηρητή.
• Καταδιοπτρικό ή Schmidt-Cassegrain – ένας συνδυασμός φακών και καθρεφτών χρησιμοποιούνται για να συγκεντρώσουν το φως. Το φως τελικά ύστερα από εσωτερικές αντανακλάσεις οδηγείται στο πίσω μέρος του τηλεσκοπίου.
Κάθε τύπος έχει τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα σε σχέση με την οπτική ποιότητα του ειδώλου που προσφέρει, τη μηχανική απόδοση, τη συντήρηση, την ευκολία χρήσης και την τιμή.
Όλα τα οπτικά τηλεσκόπια θα πρέπει να πληρούν τις τρεις παρακάτω προϋποθέσεις: Να συγκεντρώνουν φως για να κρατούν φωτεινό το είδωλο, να δίνουν καθαρή εικόνα και να μεγεθύνουν.