Το καινοτόμο διεπιστημονικό σενάριο, το οποίο αποτελεί σχέδιο βιώσιμης ανάπτυξης για την προστασία του περιβάλλοντος, υλοποιήθηκε στα πλαίσια του Ευρωπαϊκού έργου «Open Schools for Open Societies». Έχει ως βασικό την σύνδεση των γνωστικών περιοχών των μαθημάτων των θετικών επιστημών και λειτουργεί ως γέφυρα για την σύνδεση των γνώσεων τους (σχολείο) με την μελέτη προβλημάτων(κοινωνία). Βασικό χαρακτηριστικό αποτελεί η άναληψη πολλαπλών ρόλων από τους μαθητές με στόχο την πολύπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας τους και των δεξιοτήτων που απαιτεί η σύγχρονη κοινωνική πραγματικότητα.
Αναλυτικότερα η δομή του διδακτικού σεναρίου για την αειφορία :
-Μελέτη του φαινομένου της κλιματικής αλλαγής (αιτίες και συνέπειες).
-Πλήρης μελέτη μετεωρολογικών δεδομένων σε παγκόσμια κλίμακα από βάσεις δεδομένων για την καταγραφή των αλλαγών στο κλίμα του πλανήτη. Ιδιαίτερη αναφορά για την Αρκτική και τις μεταβαλλόμενες συνθήκες που παρατηρούνται. Για τον Ελλαδικό χώρο συνεργασία με μετεωρολογικούς σταθμούς για την πρόσβαση στα μετεωρολογικά δεδομένα των τελευταίων δεκαετιών.
Οι ρυπογόνες ουσίες της ατμόσφαιρας & ο συσχετισμός τους με το φαινόμενο της κλιματικής αλλαγής. Συνεργασία με ειδικούς φορείς για την πρόσβαση σε δεδομένα για τα ποσοστά αέριων ρύπων της Αθήνας.
-Η κατανάλωση ενέργειας και η αύξηση του διοξειδίου του άνθρακα. Έρευνα των μαθητών σε επίπεδο σχολικής μονάδας αλλά και της ευρύτερης τοπικής κοινότητας (ίσως και σε εθνικό επίπεδο) για την καταγραφή του «ενεργειακού αποτυπώματος».
-Λύσεις και προτάσεις για την αντιστάθμιση του διοξειδίου του άνθρακα ξεκινώντας από την διατροφή , τις καθημερινές συνήθειες και φτάνοντας μέχρι και τον σχεδιασμό εναλλακτικών διαδρομών και μέσω μεταφοράς.
-Τα κορίτσια ως επιστήμονες μηχανολόγοι καταρρίπτουν τους μύθους στερεότυπων και σχεδιάζουν συσκευές για εναλλακτικές μορφές ενέργειας πχ ισοθερμικά πάνελ.
-Η συμβολή της βιοτεχνολογίας στην προστασία από τις ασθένειες που προκαλούνται από ρυπογόνες ουσίες.
Οι μαθητές ως επιστήμονες μελετούν αιτίες, ως μέλη του κοινωνικού συνόλου προβληματίζονται και αναζητούν λύσεις, ως μέλη της πολιτικής προστασίας καταθέτουν προτάσεις. Αναλαμβάνουν τον ρόλο μέλους «επιστήμης των πολιτών» όπου διερευνούν πολλές και διαφορετικές πτυχές του φαινομένου της κλιματικής αλλαγής από πραγματικά δεδομένα (μετεωρολογία, ρυπογόνες ουσίες). Επικεντρωνονται στην κατάθεση προτάσεων για την μείωση των εκπομπών του διοξεδίου του άνθρακα με συγκεκριμένες λύσεις (διαιτολόγιο, μεταφορές, εναλλακτικοί σταθμοί παραγωγής ενέργειας κλπ). Σε αυτό το πλαίσιο προτεραιότητα έχει η ισότητα των δύο φύλων στην ανάληψη ρόλων, συνεργατικά παιχνίδια και συζητήσεις για ηθικά ζητήματα που ανακύπτουν από την βιοτεχνολογία.
Το σενάριο αυτό εκτός από οδηγός βιώσιμης ανάπτυξης και ευαισθητοποίησης για κρίσιμα ζητήματα δίνει την δυνατότητα σε κάθε σχολική μονάδα για την συνεργασία των εκπαιδευτικών απο διαφορετικές ειδικότητες και την σύνδεση του με επιστημονικούς φορείς και τοπικούς φορείς.
https://portal.opendiscoveryspace.eu/en/osos-project/sustainable-development-guide-protection-enviroment-854031
https://portal.opendiscoveryspace.eu/en/osos_authoring_tool/view/854031/853955