Είμαστε όλοι αστροναύτες

«Είμαστε Όλοι Αστροναύτες»

Τσισμετζόγλου Βαρβάρα, Νηπιαγωγός

Κόλλιας Αναστάσιος, Εκπαιδευτικός, PhD, MEd, STEAM Expert

Την σχολική χρονιά 2018 – 2019, τα Εκπαιδευτήρια Αργύρη-Λαιμού πραγματοποιήσαν πιλοτικές δράσεις στα πλαίσια του προγράμματος Open Schools for Open Societies (OSOS), για το οποίο είχε κατατεθεί πρόταση με τον γενικό τίτλο “Reaching out to the stars (an interdisciplinary space project)”.

Τα παιδιά του Νηπιαγωγείου των Εκπαιδευτηρίων, έπειτα από συζήτηση στην ολομέλεια, αποφάσισαν να ασχοληθούν γενικότερα με την ενότητα του «Διαστήματος». Το project ξεκίνησε με ενθουσιασμό τον Φεβρουάριο και ολοκληρώθηκε τον Μάιο δίνοντας στα παιδιά την δυνατότητα να ερευνήσουν, να μοιραστούν ιδέες, εμπειρίες και γνώσεις. Κάποια από τα ερωτήματά τους ήταν: «οι άνθρωποι μπορούν να πάνε στον Κρόνο;», «ο πύραυλος όταν προσγειώνεται βγάζει κάτι;», «πόσο μεγάλα βήματα κάνουν οι αστροναύτες;», «γιατί ο Κρόνος έχει δαχτυλίδια;», «πάνε οι αστροναύτες στο φεγγάρι;». Τα παιδιά από πολύ νωρίς έδειξαν το ενδιαφέρον τους για τους πλανήτες του ηλιακού μας συστήματος αλλά και τις μεθόδους που μπορούν να χρησιμοποιήσουν οι άνθρωποι για να επισκεφθούν τους πλανήτες και τα φεγγάρια τους.

Στο πλαίσιο συνεργατικών δράσεων που αναπτύσσονται ανάμεσα στα μέλη της σχολικής μας κοινότητα, μαθητές και εκπαιδευτικοί, είχαμε την ευκαιρία να βιώσουμε μια ξεχωριστή εμπειρία. Οι μαθητές της Ε’ τάξης του δημοτικού μας σχολείου και οι μαθητές του νηπιαγωγείου, συναντήθηκαν προκειμένου να διερευνήσουν πώς θα μπορέσουν να προσγειώσουν τον δικό τους αστροναύτη στον Τιτάνα, το φεγγάρι του Κρόνου. Ετοιμαστήκαμε λοιπόν για το «Eggnaut Moon Lander»!

Κατά την έναρξη της δράσης, τα παιδιά συζήτησαν και μοιράστηκαν τις γνώσεις τους γύρω από τις συνθήκες που επικρατούν στους πλανήτες του ηλιακού μας συστήματος. Τις συνέκριναν με τα χαρακτηριστικά του δικού μας πλανήτη. Έθεσαν ερωτήματα, όπως για παράδειγμα, αν θα μπορούσαμε να πατήσουμε στην Αφροδίτη ή στον Ποσειδώνα. Όσα είχαμε μελετήσει και συζητήσει στην ομάδα ότι γνωρίζουμε μέσα από έρευνες, μας βοήθησαν να σκεφτούμε αν οι συνθήκες μας του πλανήτη μας επιτρέπουν να προσεδαφίσουμε ένα διαστημόπλοιο, αλλά και τι μορφή θα έχει αυτό.

Στη συνέχεια προχωρήσαμε στο σχεδιασμό της διαστημικής μας κάψουλας. Τα παιδιά μοιράστηκαν σε μεικτές υποομάδες, παιδιά δημοτικού και νηπιαγωγείου μαζί. Συζήτησαν, αντάλλαξαν ιδέες, προβληματίστηκαν, συμφώνησαν και σχεδίασαν στο χαρτί τη δική τους κάψουλα. Τι μορφή θα είχε; Τι υλικά θα χρησιμοποιήσουν και γιατί; Στο τέλος της έδωσαν και όνομα.

Στο επόμενο βήμα, ξεκίνησαν να δίνουν σχήμα και μορφή στο σχέδιο τους. Με καθημερινά υλικά που είχαν στη διάθεση τους, όπως σακούλες, καλαμάκια, συνδετήρες, μπαλόνια, βαμβάκι, σπάγκο κ.ά. συνεργάστηκαν προκειμένου να τοποθετήσουν το δικό τους αβγό – αστροναύτη μέσα στην κάψουλα, η κατασκευή τη οποίας θα τον προστάτευε, ώστε να μην σπάσει κατά την προσεδάφιση.

Όταν ολοκλήρωσαν τις κατασκευές του, ήμασταν έτοιμοι για τη δοκιμή. Μια – μια ομάδα πετούσε τη δική της κάψουλα από ψηλό σημείο στην αυλή, παρατηρούσαν τον τρόπο που έπεφτε (αργά, γρήγορα), αλλά και τον ήχο που παρήγαγε η κάψουλα όταν άγγιζε το έδαφος. Όταν ολοκληρώθηκαν όλες οι δοκιμές, ήρθε η στιγμή να ανοίξουν τις κάψουλες και να δουν το αποτέλεσμα της πτώσης, το αβγό αστροναύτης κατάφερε να μην σπάσει ή όχι; Να παρατηρήσουν, να συγκρίνουν το αποτέλεσμα με την αρχική τους πρόβλεψη και να οδηγηθούν στα δικά τους συμπεράσματα.

Μέσα από τα βήματα της παραπάνω διαδικασίας, όλα τα παιδιά κλήθηκαν να διερευνήσουν, να σχεδιάσουν και να κατασκευάσουν λύσεις, ενώ συγχρόνως ενεπλάκησαν στις φυσικές επιστήμες μέσω της συσχέτισης και της πρακτικής εφαρμογής τους. Ανέπτυξαν δεξιότητες συνεργασίας, προγραμματισμού και παρουσίασης. Ενισχύθηκε η κριτική τους σκέψη και ανέπτυξαν τη λεπτή τους κινητικότητα. Πάνω από όλα απόλαυσαν το πείραμα και όλα όσα αναδείχθηκαν μέσα από τη συνεργατική προσέγγιση που ακολουθήσαμε.

Πηγές

  • Mooncamp Challenge – Travelling to the moon

https://www.esa.int/Education/Moon_Camp/Travelling_to_the_Moon
Ημ. τελευταίας προσπέλασης 19/6/2019

  • Egg Drop Lander

https://www.nasa.gov/stem-ed-resources/egg-drop-lander.html
Ημ. τελευταίας προσπέλασης 19/6/2019

  • Egg Drop Challenge

http://www.beyondthechalkboard.org/activity/the-incredible-egg-egg-drop-challenge/
Ημ. τελευταίας προσπέλασης 19/6/2019

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *